Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου 2011

Ο φετινός εορτασμός, με το σύνθημα «Το Διαδίκτυο δεν είναι μόνο παιχνίδι! Προστάτευσε τη ζωή σου. Σεβάσου τη ζωή των άλλων» (It's more than a game, it's your life), προσκάλεσε μικρούς και μεγάλους να ρίξουν μια πιο προσεκτική ματιά στις «εικονικές ζωές» τους.

Το Υπ. Παιδείας Δ.Β.Μ.Θ., έχοντας θέσει το ψηφιακό σχολείο στις βασικές επιλογές του και στηρίζοντας τις ενέργειες για την ολοκληρωμένη ενημέρωση και εκπαίδευση των μαθητών για το διαδίκτυο και την ασφαλή περιήγησή τους σε αυτό, υποδέχτηκε την Τρίτη, 8 Φεβρουαρίου τους μαθητές που απαρτίζουν το Πάνελ Νέων της Δράσης Ενημέρωσης Safer Internet.gr.

Οι μαθητές της Γ' Γυμνασίου της Σχολής μας, μέλη της παραπάνω ομάδας, Γιουκάκης Φίλιππος, Καραμπλιά Μαρίνα και Φελέκης Γιώργος συνομίλησαν με την Υπουργό Παιδείας, κ. Άννα Διαμαντοπούλου, παρουσία δημοσιογράφων απ' όλα τα Μ.Μ.Ε. Εξέθεσαν προβλήματα που αντιμετωπίζουν πολλοί έφηβοι χρήστες του Διαδικτύου, όπως παραβιάσεις της ιδιωτικότητας, ηλεκτρονική απάτη, αποξένωση, εθισμός σε ηλεκτρονικά παιχνίδια, επιθέσεις κυβερνοεκφοβισμού κ.ά. Τέλος, έκαναν προτάσεις για

• την ορθολογική χρήση των εργαλείων κοινωνικής δικτύωσης,

• την προστασία της ιδιωτικότητας και των προσωπικών δεδομένων,

• τον καλύτερο γονικό έλεγχο και

• την αντιμετώπιση ή και αποφυγή της ηλεκτρονικής παρενόχλησης.

DSC00018.jpgDSC00802.JPGDSC00809.JPGDSC02418.JPG

Παραθέτουμε την ομιλία των μαθητών της Γ' Γυμνασίου οι οποίοι εκπροσώπησαν τη Σχολή μας στις 8 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2011: ΗΜΕΡΑ ΑΣΦΑΛΟΥΣ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟΥ

Το διαδίκτυο αποτελεί μέρος της ζωής όλων των εφήβων. Το λεξιλόγιό μας περιλαμβάνει διαδικτυακούς όρους, όπως "σερφάρω", "πλοηγούμαι", "κάνω τσατ". Γράφουμε με τρόπο που καταλαβαίνουμε εμείς, ενώ οι μεγάλοι δυσκολεύονται να τον αντιληφθούν και να τον κατανοήσουν. Το διαδίκτυο μας δίνει τη δυνατότητα της ανωνυμίας και μέσα από αυτήν να κρύψουμε φόβους ή ανασφάλειές μας και να επικοινωνήσουμε με συνομήλικους, κάτι που ενδεχομένως δυσκολευόμαστε να
κάνουμε στην πραγματική ζωή. Μας δίνει τη δυνατότητα να σερφάρουμε σε μια εικονική ζωή, γεγονός που υποκρύπτει κινδύνους τους οποίους τις περισσότερες φορές αγνοούμε, δεν αντιλαμβανόμαστε ή δε θέλουμε να αντιληφθούμε, γιατί
νομίζουμε ότι δε θα συμβούν σε μας.
Δυστυχώς όμως για μας, οι πράξεις μας στην εικονική ζωή του Διαδικτύου έχουν
επιπτώσεις στην πραγματική!
Πριν λίγους μήνες τηλεφώνησα σε μια φίλη, για να την ρωτήσω εάν ήθελε να συναντηθούμε εκείνο το απόγευμα. Μόλις άκουσε τη φωνή μου, άρχισε να κλαίει. Ρώτησα να μάθω τι συνέβαινε και μου απάντησε πως δεν μπορούσε να συνδεθεί στο προφίλ της στο facebook. Όπως μου εκμυστηρεύτηκε κάποιος της είχε κλέψει τον κωδικό, είχε μπει στον λογαριασμό της και είχε βάλει έναν καινούργιο για να έχει μόνο αυτός πρόσβαση στο προφίλ της.
Έτσι, κλέβοντας την ηλεκτρονική της ταυτότητα ο άγνωστος είχε τη δυνατότητα να βλέπει πολλές πληροφορίες για την ίδια και το σημαντικότερο: μπορούσε να επικοινωνεί με τους φίλους της, χωρίς αυτοί να καταλαβαίνουν πως δεν ήταν αυτή με  την οποία επικοινωνούσαν. Τις ημέρες που ακολούθησαν η συγκεκριμένη κοπέλα ένιωθε απαίσια. Δεν ήθελε να μιλάει με τους
γύρω της, ούτε να βγαίνει από το σπίτι. Είχε κλειστεί στον εαυτό της και δυσκολευόταν ακόμα να φάει και να κοιμηθεί. Είχε πειστεί πως ο άνθρωπος που της είχε κλέψει το λογαριασμό μπορούσε να την κάνει ό,τι ήθελε, να την εκμεταλλευτεί και να της κάνει κακό. Βλέποντας τις αντιδράσεις της, άρχισα να κατανοώ ότι η κλοπή του κωδικού της σήμαινε εισβολή στην  προσωπική της ζωή και συνειδητοποίησα πόσο φοβισμένη ήταν και πώς άλλαξε η συμπεριφορά και η καθημερινότητά της.
Αποφάσισα λοιπόν να γίνω μέλος μιας ομάδας "ασφαλούς πλοήγησης" στο σχολείο μου, κατ' αρχάς με σκοπό να βοηθήσω συμμαθητές μου που αντιμετώπιζαν ανάλογα προβλήματα. Στην ομάδα αυτή έχω ακούσει τρομακτικές ιστορίες και περιστατικά. Έμαθα ότι κάποιος άγνωστος είχε κλέψει το e-mail μιας συμμαθήτριάς μου και την παρενοχλούσε μέσω του  διαδικτύου. Εξαιτίας της άγνοιάς της και της έλλειψης ενημέρωσης έπεσε θύμα παρενόχλησης. Τέτοια γεγονότα συμβαίνουν πια πολύ συχνά σε χιλιάδες ανυποψίαστους ανθρώπους και κυρίως νέους. Ο εκφοβισμός και η παρενόχληση μέσα από το διαδίκτυο έχει μετατραπεί σε καθημερινή συνήθεια για πολλά άτομα με περίεργη συμπεριφορά, τα οποία αυτοεπιβεβαιώνονται θυματοποιώντας ανήλικους. Περιστατικά πέρα από κάθε λογική, όπως κλοπή κωδικών ή προφίλ, έχουν οδηγήσει σε δολοφονίες, αυτοκτονίες ή και βιασμούς.
Είναι όμως επιτακτική ανάγκη, ιδιαίτερα με την καθιέρωση του ψηφιακού σχολείου, να μάθει ο κάθε ανυποψίαστος μαθητής τους κινδύνους που κρύβονται στο διαδίκτυο και τους τρόπους με τους οποίους μπορεί να τους αποφύγει ή/και να τους
αντιμετωπίσει.

Ορισμένες σκέψεις και προτάσεις για ασφαλέστερη πλοήγηση στο διαδίκτυο είναι:

  • Δημιουργία ομάδας νέων (Forum), όπου θα συζητούν περιστατικά παραβίασης προσωπικών δεδομένων, εκφοβισμού και παρενΈγκαιρη και έγκυρη ενημέρωση για τους κινδύνους του διαδικτύου και τους τρόπους προφύλαξης από αυτούς, μέσα από τα μαθήματα της Πληροφορικής, της Τεχνολογίας, της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής.
  • Να δίνονται σε όλες τις τάξεις το 10% των ωρών για project με θέματα, π.χ. "Γνωρίζεις με ποιον μιλάς;",ή"Τις ιδέες που υποστηρίζεις και αναρτάς στο Διαδίκτυο σήμερα θα τις πιστεύεις και αύριο;", ή "Βιογραφικό νέου τύπου: Όλοι στην εργασία που θα αναζητήσεις θα ξέρουν τις συνήθειες και την προσωπική σου ζωή από την εφηβεία έως σήμερα".
  • Οργάνωση κάθε χρόνο ημερίδων από το Υπουργείο Παιδείας, όχι μόνον απόανεξάρτητους φορείς, στις οποίες θα υποχρεούνται τα σχολεία να συμμετέχουν με την εκπροσώπηση των εφήβων μαθητών και των καθηγητών τους, προκειμένου να ενημερώνονται επίσημα για τους κινδύνους του διαδικτύου.
  • Σύνταξη οδηγιών ή δεκάλογου ή οδηγού, οι οποίοι θα ανανεώνονται διαρκώς, για τους κινδύνους που διατρέχουμε, π.χ.
    1. δε δίνουμε προσωπικά στοιχεία: όνομα, διεύθυνση, ηλεκτρονική διεύθυνση, δεν αναρτούμε φωτογραφίες,
    2. χρησιμοποιούμε λογισμικό, που αποκλείει τα ενοχλητικά αναδυόμενα παράθυρα, και φίλτρα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου,
    3. δεν συναντούμε κάποιο διαδικτυακό «φίλο» κατά πρόσωπο,
    4. δεν χρησιμοποιούμε το Διαδίκτυο για να διαδώσουμε φήμες, ναπαρενοχλήσουμε ή να απειλήσουμε άλλους με σκοπό την πρόκληση φόβου στο θύμα, την απόσπαση χρημάτων και άλλων αντικειμένων ή απλά τον εξαναγκασμό του θύματος να κάνει πράγματα που δε θέλει,
    5. δεν δημοσιοποιούμε προτιμήσεις, πεποιθήσεις, αντιλήψεις, γιατί δεν ξέρουμε πότε και από ποιον θα χρησιμοποιηθούν μελλοντικά κ.ά.
  • Δημιουργία ιστοσελίδας μέσω του πανελληνίου σχολικού δικτύου ή άλλου φορέα (saferinternet, dpa κ.α.) στην οποία θα συμμετέχουν μαθητές πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και θα περιέχει : πληροφορίες για ασφαλή πλοήγηση, περιστατικά παραβίασης ή υποκλοπής προσωπικών δεδομένων,κινδύνους από τη χρήση επικίνδυνων ιστοσελίδων και ό, τι άλλο οι μαθητές θα κρίνουν σκόπιμο σε συνεργασία με τους διαχειριστές της ιστοσελίδας.
  • Έκδοση έντυπης ή ηλεκτρονικής εφημερίδας, όπου θα καταχωρούνται οιπροβληματισμοί των εφήβων, οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν κατά την πλοήγηση ή που πιθανά να αντιμετωπίσουν, περιστατικά εκφοβισμού ή παρενόχλησης, τρόποι αντιμετώπισης κ. ά.
  • Σύνταξη φυλλαδίου από το Υπουργείο με οδηγίες για γονικό έλεγχο που θα φτάνουν στους γονείς μέσα από τις διευθύνσεις και τα σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

Είναι καιρός να πούμε ΤΕΛΟΣ σε αυτή την εγκληματική αδιαφορία και συμπεριφορά και να προστατευτούμε προκειμένου να μη γίνουμε συνένοχοι. Καλός χρήστης του διαδικτύου δε θεωρείται πια αυτός που απλά ξέρει να πατάει το κουμπί «Internet Explorer», αλλά αυτός που έχει επίγνωση των κινδύνων που πρόκειται να αντιμετωπίσει πατώντας το κουμπί, και μπορεί να προστατευτεί από αυτούς.

Σας ευχαριστούμε

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Ν. ΜΙΛΗΣΗ 3, ΠΑΛΛΗΝΗ

Θέσεις Εργασίας

ΣΥΝΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ ΦΟΡΕΙΣ

vellum mono daad
senja

Social Connect

Συνδεθείτε μαζί μας και κρατήστε επαφή.