LITERARY READING COMPETITION - A TRIBUTE TO GREGORY MAGUIRE
Η ανάγνωση της λογοτεχνίας είναι μια διαδικασία ενεργητική και συνιστά κλειδί που ανοίγει τις πόρτες της αντίληψής μας. Ο συγγραφέας, με φαντασία και λόγο, εκφράζει ατομικές ψυχικές καταστάσεις και βιώματα αλλά και κοινωνικούς προβληματισμούς. Έτσι, μέσα από τη μυθοπλασία, διευρύνεται η συνείδηση του αναγνώστη. Κατά τον Βρετανό καθηγητή λογοτεχνίας Jeremy Hawthorn, η ανάγνωση λογοτεχνικών κειμένων μας βοηθά να «διευρύνουμε τις φαντασιακές μας ικανότητες και εμπειρίες κι έτσι βελτιώνουμε την ικανότητά μας να δρούμε μέσα στον κόσμο». Βέβαια, για να φτάσουμε εκεί, πρέπει πρώτα να αναπτύξουμε τη δεξιότητα της ανάγνωσης.
Συχνά διαβάζει κανείς ένα κείμενο τυπικά, ομοιόμορφα, ουδέτερα, στεγνά, όποιο κι αν είναι το περιεχόμενο. Αυτή η ανάγνωση είναι μια απλή μεταφορά του ήχου των λέξεων που είναι τυπωμένες στο χαρτί και η φωνή του αναγνώστη είναι ένα απλό μηχανικό μέσο, για να ακουστούν οι λέξεις. Με αφορμή την επίσκεψη του Gregory Maguire του Wicked στο Σχολείο μας, αναθέσαμε στους μαθητές της Ε’ και ΣΤ’ τάξης του Δημοτικού την ερμηνευτική ανάγνωση διαφόρων αποσπασμάτων από μια ευρεία γκάμα βιβλίων του. Στόχοι αυτής της δράσης ήταν
- να κατανοήσουν οι μαθητές τη σημασία της εκφραστικής, ερμηνευτικής ανάγνωσης (Oral Interpretation)
- η ανάπτυξη και βελτίωση των μέσων και τεχνικών για την επιτυχημένη απόδοση του κειμένου
Σε πρώτη φάση, λοιπόν, οι μαθητές επεξεργάστηκαν νοηματικά το κείμενό τους και το προσέγγισαν διερευνητικά, καθώς όσο πληρέστερα κατανοεί κανείς, αλλά και όσο περισσότερο αγαπά ένα κείμενο, τόσο καλύτερα μπορεί να το αποδώσει με τη φωνή του, δηλαδή να το ερμηνεύσει.
Έπειτα, με τη βοήθεια των καθηγητών του Τμήματος Αγγλικής Γλώσσας,
- οι μαθητές συζήτησαν και αποκωδικοποίησαν το νόημα του κειμένου, την ατμόσφαιρά του, τους χαρακτήρες, τα συναισθήματα
- οι μαθητές κατανόησαν τη διαφορά ανάμεσα στην ερμηνευτική ανάγνωση και στην αναπαράσταση/ δραματοποίηση. Έτσι, δόθηκε έμφαση στο κύριο μέσο, τη φωνή, και προτάθηκαν βελτιώσεις στον χρωματισμό, τόνο και παύσεις. Επίσης, τονίστηκε η σημασία της οπτικής επαφής με το κοινό (βλέμμα, κίνηση κεφαλιού και έκφραση του προσώπου), καθώς πρέπει να είναι εμφανές ότι το κείμενο έχει αποδέκτη.
Κατά την επίσκεψή του στο Σχολείο μας, την Παρασκευή 24 Απριλίου 2015, ο Gregory Maguire άκουσε τον κάθε ένα μαθητή ξεχωριστά να ερμηνεύει αναγνωστικά αποσπάσματα από βιβλία του όπως Leaping Beauty, Matchless, Wicked, The Dream Stealer, What-the-Dickens, Five Alien Elves. Με ιδιαίτερη χαρά, συγκίνηση και περισσή φροντίδα, τους έδωσε κάποιες συμβουλές, έκανε διορθώσεις ή έδωσε κάποιες επεξηγήσεις. Στο τέλος, έκανε την επιλογή των μαθητών που ξεχώρισαν για την εκφραστικότητά τους για να προκριθούν στην τελική φάση. Στη γραπτή αφιέρωσή του, ο Maguire χαρακτηρίζει τους μαθητές της Σχολής μας «remarkable students».
Ο Τελικός της Λογοτεχνικής Ανάγνωσης του Διαγωνισμού με τίτλο Literary Reading Competition – A Tribute to Gregory Maguire διεξήχθη το Σάββατο 25 Απριλίου 2015. Ομάδα Αμερικανών διακεκριμένων εκπαιδευτικών-ειδικών στην παιδική λογοτεχνία αποτέλεσε την κριτική επιτροπή της τελικής φάσης. Η πρόεδρος της επιτροπής, Dr. Elizabeth Poe, πριν την επίσημη ανακοίνωση των αποτελεσμάτων, απευθυνόμενη στους διαγωνιζόμενους, τους γονείς τους, τους εκπαιδευτικούς της Σχολής και το κοινό που παρακολούθησε τον Τελικό, σημείωσε ότι «η προσπάθεια και η επίδοση όλων των μαθητών είναι αξιέπαινη και ότι το έργο της επιτροπής ήταν δύσκολο.»
Μετά από αυτή την εμπειρία που ανέδειξε το μεγάλο ενδιαφέρον των μαθητών μας για την Εκφραστική Ανάγνωση (Oral Interpretation), θα δοθεί μεγάλη έμφαση στη διδασκαλία και τη βελτίωση της αναγνωστικής δεξιότητας και, συγκεκριμένα, με την ένταξη της δραστηριότητας Forensics στο ανανεωμένο απογευματινό μας πρόγραμμα.
AWARD FOR OUTSTANDING READING PERFORMANCE
FIRST PLACE: Alexandros Kantzavelos
SECOND PLACE: Melina Naka and Despina Gizopoulou
THIRD PLACE: Elena Kouroupi
THE JURY
Jury President
-
Dr. Elizabeth Poe, Ph.D, Children’s Literature and English Education
Members
- Daniel Panero Bertucci, MSc in Education, Newton South High School, Massachusetts
- Mary Beth Dunhouse, MSc in Children’s Literature, MSc of Library Science, Boston Public Library
- Mary Burchenal, BA in Comparative Literature, Msc in Education, Brookline High School, Massachusetts
- Judith Clifton, MSc in Educational Psychology, MSc in Integrative Medicine, Chatham Elementary School, Massachusetts
ΟGregory Maguire και οι κριτές βρίσκονταν στην Ελλάδα σε εκπαιδευτική αποστολή με το πρόγραμμα «Examined Life Greek Studies at Schools», το οποίο συνεργάζεται με τη Σχολή μας.