MUN - Model United Nations
Ban Ki-moon – 8th Secretary-General of the United Nations
ΜΟΝΤΕΛΑ ΗΝΩΜΕΝΩΝ ΕΘΝΩΝ - ΝΕΑΡΟΙ ΠΟΛΙΤΕΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ
Τα MUN (Μοντέλα Ηνωμένων Εθνών) είναι μαθητικά συνέδρια- προσομοιώσεις των εργασιών του Οργανισμού των Ηνωμένων Εθνών. Είναι ένας θεσμός ευρέως διαδεδομένος στην Ελλάδα και το εξωτερικό καθώς τα οφέλη για τους μαθητές που συμμετέχουν είναι πολλαπλά. Η επίσημη γλώσσα είναι τα αγγλικά, ως επίσημη γλώσσα της διεθνούς διπλωματίας.
Οι συμμετέχοντες μαθητές, έχοντας κατανοήσει τον τρόπο λειτουργίας του ΟΗΕ, χωρίζονται σε ομάδες οι οποίες αναλαμβάνουν το ρόλο των εκπροσώπων χωρών -που συχνά είναι γεωγραφικά πολύ απομακρυσμένες από τη δική τους- και να υπερασπιστούν θέσεις των χωρών αυτών στις εκάστοτε επιτροπές (Επιτροπή ανθρώπινων δικαιωμάτων, Επιτροπή αφοπλισμού, Συμβούλιο Ασφαλείας κλπ.). Έτσι, πριν φτάσουν στο τριήμερο συνέδριο, οι μαθητές πρέπει να έχουν ερευνήσει διάφορα διεθνή ζητήματα και να γνωρίζουν τις θέσεις των χωρών που εκπροσωπούν ως προς αυτά. Χρήσιμες είναι όλες οι πληροφορίες οι σχετικές με τις κοινωνικές, πολιτισμικές, ιστορικές, πολιτικές και οικονομικές συνθήκες τόσο στις επιμέρους χώρες, όσο και παγκόσμια.
Τα Μοντέλα επιτρέπουν στους συμμετέχοντες να «βιώσουν», να εφαρμόσουν και να πειραματιστούν με την επίλυση διαμαχών, το δημόσιο λόγο, τις δυναμικές των ομάδων και την τεχνική της διαπραγμάτευσης. Άλλωστε η κεντρική ιδέα που διέπει τα Μοντέλα είναι ότι «η πολιτική δραστηριότητα πρέπει να βιώνεται και όχι να παρατηρείται». Αξιοσημείωτη είναι η διπλωματική στάση των μαθητικών μας ομάδων όταν καλούνται να εκπροσωπήσουν χώρες όπως η Βολιβία και η Λαϊκή Δημοκρατία του Κονγκό και να διαχειριστούν κρίσεις όπως η πολιτική κατάσταση στο Αφγανιστάν κ.λ.π. Όπως περιγράφουν κάποιοι από τους εμπλεκόμενους μαθητές-εκπρόσωποι: «Μια μέρα πριν το συνέδριο υπήρχε πολύ έντονο ενδιαφέρον από όλους και αρκετό άγχος από όσους θα συμμετείχαν για πρώτη φορά. Ευτυχώς όμως, όλα πήγαν καλά κι έτσι την Πέμπτη, δηλαδή μια μέρα πριν, όλοι είχαμε ετοιμάσει τα “Resolutions” (προτάσεις διαχείρισης κρίσεων) και ήμασταν έτοιμοι να υπερασπιστούμε σαν δεινοί διπλωμάτες τα συμφέροντα των χωρών μας. Με το που φτάσαμε στο χώρο του συνεδρίου κάναμε την εγγραφή μας και ξεκινήσαμε τις πρώτες μας δημόσιες σχέσεις με άλλα μέλη των επιτροπών μας (Lobbying) ώστε να μπορέσουμε να οργανώσουμε τις πρώτες μας συμμαχίες» (AMUN Μάρτιος 2009).
Η συμμετοχή στην επιτροπή του Μοντέλου και στις διασκέψεις καλλιεργεί πολλές διαφορετικές δεξιότητες. Οι συμμετέχοντες αναπτύσσουν την ικανότητα προφορικής διατύπωσης αιτιολογημένων επιχειρημάτων, με συγκεκριμένους κανόνες και ύφος, καθώς και την ικανότητα στρατηγικής σκέψης. Καλούνται να συνάψουν συμμαχίες με εκπροσώπους άλλων χωρών με γνώμονα το κοινό συμφέρον. Μοιράζονται και μεταδίδουν τη γνώση τους σε άλλα μέλη που εμπλέκονται στη διαδικασία. Προωθούν την ειρηνική επίλυση κρίσεων μέσω της διπλωματικής οδού. Αναλύουν τα πολιτικά δεδομένα, εξασκούν την κριτική τους ικανότητα, διαπραγματεύονται με σύνεση και σέβονται τις διαφορετικές πολιτικές απόψεις. Σε προσωπικό επίπεδο, μαθαίνουν να διαχειρίζονται το άγχος της προφορικής παρουσίασης των επιχειρημάτων τους σε άγνωστο κοινό. Όπως γίνεται κατανοητό, το σύνολο των παραπάνω δράσεων βοηθά αναμφίβολα στην εξοικείωση των μαθητών με τη χρήση της αγγλικής γλώσσας, προφορικής και γραπτής, σε επίπεδο κατανόησης και παραγωγής του λόγου.
Kofi Annan – 7th Secretary-General of the United Nations